Partner serwisu
Drogi i autostrady

W przetargach na projekty również brakuje równości partnerów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
W przetargach na projekty również brakuje równości partnerów
fot. shorebread.com
Nie od dziś wiadomo, że wykonawcy narzekają na brak partnerskich stosunków z zamawiającym i atmosfery współpracy. Dotyczy to nie tylko tych uczestników procesu inwestycyjnego. Negatywne aspekty pojawiają się również w relacji zamawiającego z projektantem.

Marek Rytlewski, dyrektor Transprojektu Gdańskiego sytuację w relacjach między zamawiającym i projektantem ocenia podobnie jak stosunki z wykonawcą. Zwraca uwagę między innymi na występowanie zdecydowanej nierówności partnerów oraz wybiórcze korzystanie z procedur FIDIC.

 

Ponadto, zdarza się czasem, że projekty umów są skandaliczne, a zamawiający narzuca nierealne terminy przeznaczone na wykonanie prac projektowych. Co więcej, odpowiedzialność za uzyskanie ostatecznych decyzji leży po stronie projektanta. Rytlewski zwraca uwagę na to, że w formule „projektuj i buduj” zdejmowana jest odpowiedzialność z zamawiającego, a całe ryzyko przenosi się na wykonawcę.

 

– W przypadku pytań do SIWZ i ewentualnych odwołań do KIO często słyszymy, że jest wolność kształtowania umów, nie podoba się, to nie składaj oferty. Ale czym się kończy metoda przerzucania całego ryzyka na wykonawcę lub projektanta widać gołym okiem – komentuje dyrektor.

 

– Ostatnio mieliśmy przykłady gdy zamawiający z premedytacją i pełną świadomością konsekwencji, odmawia zamiany w projekcie umowy, kar za opóźnienie na kary za zwłokę. Niektórzy urzędnicy nadal nie rozumieją swojej roli, nie tylko w procesie przygotowania inwestycji ale w ogóle służebnej roli w społeczeństwie, tu widzę pole do systematycznych działań – ocenia Marek Rytlewski.

 

Dyrektor Transprojektu Gdańskiego przyznaje, że na szczęście sytuacja powoli ulega zmianie, co jest dużą zasługą wielu organizacji zrzeszających wykonawców, pracodawców i projektantów. – Chylę czoła, że w tak trudnym okresie niektóre środowiska znajdują jeszcze czas i energię, aby w imieniu całej branży walczyć o imponderabilia – mówi.

 

– Inwestorzy powoli zauważają, że brną w ślepą uliczkę. GDDKiA po bolesnych doświadczenia wydaje się powoli wyciągać wnioski, a PKP PLK sprawia wrażenie pilnego ucznia, wyciągającego wnioski z cudzych błędów. Po ostatnim Kongresie Infrastruktury Polskiej i Targach „Infrastruktura” jestem umiarkowanym optymistą w tym względzie – komentuje dyrektor Rytlewski.

 


 

Kongres Infrastruktury Polskiej odbył się w Warszawie 17 października 2013 roku. Tego dnia po raz pierwszy została zaprezentowana Biała Księga, która powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5